Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vydalo metodiku, jak posuzovat sexismus v reklamě. MPO je přitom nadřízeným úřadem krajských živnostenských úřadů, které mají na starosti posuzování většiny sexistické reklamy v České republice.
Metodickou informaci naleznete ke stažení zde: http://www.mpo.cz/dokument177379.html
A co je jejím obsahem? „V rozporu se zákonem o regulaci reklamy je tedy každá reklama, která je v rozporu s dobrými mravy, přičemž, jak plyne z judikatury Nejvyššího správního soudu, je třeba předmětné ustanovení vykládat tak, že v rozporu s dobrými mravy je jakákoliv diskriminace, tedy i diskriminace na základě pohlaví.“ Stejně tak je podle metodiky v rozporu s dobrými mravy reklama, která snižuje lidskou důstojnost. V sexistické reklamě se často setkáme se všemi těmito prvky, proto je důležité umět je rozpoznat.
Dále dokument rozpracovává jednotlivé nezákonné důvody pro zakázání sexistické reklamy. Mezi ně patří i to, že reklama nesmí diskriminovat na základě pohlaví a MPO k tomu velmi odváždně uvádí následující: „K rozlišování (na základě pohlaví) dochází na základě stereotypních představ (předsudků), které jsou s daným znakem spojeny. (…) Je třeba jako diskriminující hodnotit i reklamu, která přispívá k utvrzování a reprodukci těchto stereotypů ve společnosti.“
Metodika se zabývá také tím, jak je možné definovat stereotypní zobrazování či snižování lidské důstojnosti a konstatuje, že: „za závadné je třeba považovat jen takové reklamy, které zobrazují ženu nebo muže v postavení, které je zřetelně staví do slabé role, resp. role méně významné či úctyhodné, zejména při vzájemné „konfrontaci“ obou pohlaví.“
Za nezákonné je považováno také užití nahoty a sexuálních prvků bez souvislosti propagovaným produktem, stereotypní zobrazování, zobrazování částí těla způsobem snižujícím lidskou důstojnost.
O zlepšení reklamního prostředí se dlouhodobě snaží naše partnerská organizace NESEHNUTÍ, která pracuje právě i se zmíněnými krajskými živnostenskými úřady a podává podněty na neetické reklamy.
“Je skvělé, že Ministerstvo průmyslu svou roli v oblasti regulace sexistické reklamy začíná brát vážně. Metodika je zpracována velmi kvalitně a vychází ze současných odborných stanovisek. Nezbývá než doufat, že se krajské živnostenské úřady budou metodikou při posuzování reklamy řídit,” dodává za Stínovou radu pro reklamu Klára Chládková.